ធ្វើបុណ្យរួចស្ដាយក្រោយ

អ្នកធ្វើបុណ្យហើយស្ដាយក្រោយនូវអំពើល្អដែលបានធ្វើនោះ ច្រើនតែទទួលបាននូវផលជាអ្នកមានភោគទ្រព្យសម្បត្តិស្ដុកស្ដម្ភ តែបែរជាស្លាប់ចោលទ្រព្យនោះទៅវិញ ដោយមិនបានចាយវាយឡើយ។

រូបភាពប្រតិដ្ឋចេញពីបញ្ញាសិប្បនិម្មិត Bing A.I. សរសេរ Prompt ដោយ លឹម វិរិយា

បើជាអ្នកធ្វើកិច្ចការងារស្មគ្រចិត្តជួយដល់សង្គម ហើយបែរមកដេកនឹកស្ដាយក្រោយថា មិនគួរសោះដែលខំប្រឹងលះបង់កម្លាំងកាយចិត្តទាំងថ្ងៃទាំងយប់ តែគ្មានអ្នកណាអើពើខ្វល់ខ្វាយជួយទំនុកបម្រុង ផ្ចុងផ្ដើម លើកតម្កើងឱ្យមានយសស័ក្ដិ កិត្តិនាមខ្ពង់ខ្ពស់ អីសោះ។ បុគ្គលនោះ នឹងបានទទួលផលមួយ គឺជាអ្នកដែលរស់នៅ មិនដាច់ពោះស្លាប់ទេ នឹងមានគេឧបត្ថម្ភទេយ្យទានមិនដាច់ឡើយ។ ពេលស្បៀងជិតអស់ ក៏ស្រាប់តែមានគេមកជួយផ្គត់ផ្គង់។ ពេលលុយចាយជិតអស់ ក៏នឹងមានគេយកលុយមកឱ្យបានចាយចិញ្ចឹមជីវិត គឺបានមួយរស់តាមដំណើរ ប៉ុន្តែនឹងជួបប្រទះតែមនុស្សចិត្តមិនស្មោះត្រង់ សម្បូរគេប្រមាថតិះដៀល មើលងាយ មើលថោក ដោយប្រការផ្សេងៗ ជាដើម។ មិនដាច់ពោះស្លាប់មែន តែរស់នៅក្នុងសភាពថោកទាបរហូត។ បើជាអ្នកនយោបាយវិញ ច្រើនតែទទួលបានឋានន្តរៈបុណ្យស័ក្ដិទៅតាមក្រឹត្យច្បាប់កំណត់ពិតមែន តែគ្មានអំណាចពិតប្រាកដក្នុងការសម្រេចកិច្ចការងារអ្វីមួយឡើយ។ នេះជាកម្លាំងកម្ម នៃការធ្វើបុណ្យដាក់ទាន ដោយចិត្តស្ដាយក្រោយ គឺបុណ្យមិនបរិសុទ្ធ។

រូបភាពប្រតិដ្ឋចេញពីបញ្ញាសិប្បនិម្មិត Bing A.I. សរសេរ Prompt ដោយ លឹម វិរិយា

ការធ្វើបុណ្យហើយស្ដាយក្រោយនេះ ឃើញកើតមានច្រើនក្នុងដួងចិត្តនៃបុថុជ្ជនធម្មតា គឺជនមានកិលេសក្រាស់។ ឧទាហរណ៍ ដូចជា ហៅគេទៅហូបបាយ ដល់តែគេហូបអស់ច្រើនពេក ក៏នឹកស្ដាយថា ដឹងអ៊ីចឹងនឹងមិនហៅវាមកហូបទេ អស់លុយសន្ធឹក ខានបានទិញរបស់ដែលខ្លួនប្រាថ្នា។

អ្នកខ្លះ ទានពីខាងដើមដូចជាជ្រះថ្លាណាស់ ដូចជា ឃើញគេឥតមានមធ្យោបាយធ្វើដំណើរ ក៏ហៅគេមកជិះជាមួយ ព្រោះនឹកថា រថយន្តបើកទៅតែឯងៗ ក៏គង់នឹងអស់សាំង អស់ប្រេង ជាជាងកៅអីទំនេរ ហៅគេអ្នកទីទ័លបានអាស្រ័យផងចុះ។ លុះចេញដំណើរ ស្រាប់តែមានអ្នកមានយសស័ក្ដិខ្ពង់ខ្ពស់មុខមាត់ ចង់សូមដោយសារ បែរជាមិនអាចទទួលគេបាន។ ម្ល៉ោះហើយម្ចាស់ទាននោះ ក៏នឹកស្ដាយក្រោយថា បើអាត្មាអញ មិនទទួលអ្នកក្រីក្រនេះមកជិះជាមួយ ច្បាស់ជាបានទទួលអ្នកល្អប្រសើរនោះមិនខាន។ ចិត្តក្ដៅក្រហាយក៏កើតមានឡើង ខឹងនឹងអ្នករួមដំណើរដែលខ្លួនឯងជ្រះថ្លាពីដំបូងទីទៅវិញ។ បុណ្យរបៀបនេះ នឹងមិនហុចផលជាកុសលទេ ព្រោះវាបានរហែកដាច់ដោចនៅខាងចុង។

ម្ចាស់ទាននោះ នឹងទទួលបានផលមួយ គឺពេលដែលជីវិតជួបនឹងឧបសគ្គរាំងស្ទះ នឹងមានគេមកជួយដោះស្រាយជូន ប៉ុន្តែទន្ទឹមនឹងនោះដែរ ក៏រមែងមានសត្រូវតូចធំ ពីទីជិតឆ្ងាយប៉ុនប៉ងយាយី ឈ្នានីស ព្យាបាទ ធ្វើឱ្យរស់នៅមិនបានសុខស្ងប់ឡើយ។ ដោះស្រាយបញ្ហាបានមែន តែរស់ប្រឈមនឹងការគំរាមកំហែងចំពោះជីវិតផ្ទាល់ខ្លួន ក៏ដូចជាសម្បូរគេប្រមាថកាតទាន មើលងាយ ធ្វើឱ្យបាត់បង់សេចក្ដីថ្លៃថ្នូរក្នុងសង្គម។

រូបភាពប្រតិដ្ឋចេញពីបញ្ញាសិប្បនិម្មិត Bing A.I. សរសេរ Prompt ដោយ លឹម វិរិយា

ដូច្នេះ ក្រោយធ្វើទានរួចហើយ ត្រូវញាំងចិត្តឱ្យរីករាយជ្រះថ្លា សប្បាយ មោទនភាពនឹងទានដែលបានធ្វើនោះផង ទើបកុសលផលបុណ្យកើតឡើងមកបាន។ ដូច្នេះហើយ ទើបពុទ្ធបរិស័ទតែងពោលថា “អនុមោទនា” ក្រោយពីបានធ្វើបុណ្យរួច។ ពោលថា សាធុ អនុមោទនា តែមាត់ តែបើក្នុងចិត្តមិនត្រេកអរទេ នៅតែរហែកដាច់ខាងចុងដដែល ព្រោះតែវាមាន “ចិត្ត” ជាប្រធានរឿង។

រូបភាពប្រតិដ្ឋចេញពីបញ្ញាសិប្បនិម្មិត Bing A.I. សរសេរ Prompt ដោយ លឹម វិរិយា

ក្នុងធម្មបទគាថា ភាសាបាលី សរសេរថា ៖

មនោបុព្វង្គមា ធម្មា            មនោសេដ្ឋា មនោមយា
មនសា ចេ បទុដ្ឋេន           តាសតិ វា ករោតិ វា
តតោ នំ ទុក្ខមន្ទេតិ             ចក្កំវ វហតោ បទំ ។

ធម៌​ទាំង​ឡាយ មាន​ចិត្ត​ជា​ប្រធាន មាន​ចិត្ត​ប្រសើរ​បំផុត​( មាន​ចិត្ត​ជា​ធំ) សម្រេច​អំពី​ចិត្ត បើ​បុគ្គល​មាន​ចិត្ត​ត្រូវ​ទោស​ប្រទូស្ត​ហើយ ពោល​ក្តី ធ្វើ​ក្តី (រមែង​ជា​ទុច្ចរិត) ព្រោះ​ទុច្ចរិត​ទាំង​នោះ ទុក្ខ​រមែង​ជាប់​តាម​បុគ្គល​នោះ​ទៅ ដូច​កង់​រទេះ​វិល​តាម​ដាន ជើង​គោ​ដែល​កំពុង​អូស​ទៅ ។

រូបភាពប្រតិដ្ឋចេញពីបញ្ញាសិប្បនិម្មិត Bing A.I. សរសេរ Prompt ដោយ លឹម វិរិយា

មនោបុព្វង្គមា ធម្មា               មនោសេដ្ឋា មនោមយា
មនសា ចេ បសន្មេន            តាសតិ វា ករោតិ វា
តតោ នំ សុខមន្ទេតិ              ឆាយាវ អនុបាយយិនី ។

ធម៌ទាំង​ឡាយ មាន​ចិត្ត​ជា​ប្រធាន មាន​ចិត្ត​ប្រសើរ​បំផុត​សម្រេច​អំពី​ចិត្ត បើ​បុគ្គល​មាន​ចិត្ត​ជ្រះ​ថ្លា ហើយ ពោល​ក្តី​ធ្វើ​ក្តី​(រមែង​ជា​សុចរិត) ព្រោះ​សុចរិត​ទាំង​នោះ សុខ​រមែង​ជាប់​តាម​បុគ្គល​នោះ​ទៅ​ដូច​ស្រមោល​អន្ទោល​តាម​ប្រាណ ។

រូបភាពប្រតិដ្ឋចេញពីបញ្ញាសិប្បនិម្មិត Bing A.I. សរសេរ Prompt ដោយ លឹម វិរិយា

អក្កោច្ឆិ មំ អវធិ មំ                 អជិនិ មំ អហាសិ មេ
យេ ច តំ ឧបនយ្ហន្តិ             វេរំ តេសំ ន សម្មតិ ។
អក្កោច្ឆិ មំ អវធិ មំ                អជិនិ មំ អហាសិ មេ
យេ ច តំ នូបនយ្ហន្តិ             វេរំ តេសូប​សម្មតិ ។

ជន​ទាំង​ឡាយ​ណា ចង​សេចក្តី​ក្រោធ​នោះ​ទុក​ថា អ្នក​ឯណោះ បាន​ជេរ​អញ អ្នក​ឯ​ណោះ​បាន​វាយ​អញ អ្នក​ឯ​ណោះ​បាន​ផ្ចាញ់​អញ អ្នក​ឯណោះ​បាន​លួច​យក​ទ្រព្យ​របស់​អញ ទៅ​ហើយ​(ដូច្នេះ) ពៀរ​របស់ជន​ទាំង​ឡាយ​នោះ មិន​រម្ងាប់ ឡើយ ។

ជនទាំង​ឡាយ​ណា មិន​ចង​សេចក្តី​ក្រោធ​នោះ​ទុក​ថា អ្នក​ឯណោះ បាន​ជេរ​អញ អ្នក​ឯណោះ​បាន​វាយ​អញ អ្នក​ឯណោះ​បាន​ផ្ចាញ់​អញ អ្នក​ឯណោះ​បាន​លួច​យក​ទ្រព្យ​របស់​អញ ទៅ​ហើយ​(ដូច្នេះ ) ពៀរ​របស់​ជន​ទាំង​ឡាយ​នោះ​ទើប​រម្ងាប់​បាន ។

ន ហិ វេរន វេរានិ សម្មន្តីធ កុទាចនំ
អវេរេន ច សម្មន្តិ ឯស ធម្មោ សនន្តនោ ។


តាំង​ពី​កាល​ណា​មក ក្នុង​លោក​នេះ ពៀរ​ទាំង​ឡាយ​ មិន​រម្ងាប់ដោយ​ការ​ចង​ពៀរ​ឡើយ (ពិត​មែន) ពៀរ​ទាំង​ឡាយ​តែង​រម្ងាប់​ដោយ​ការ​មិន​ចង​ពៀរ នេះ​ជា​បវេណី​ធម៌ ។

បរេ ច ន វិជានន្តិ មយមេត្ថ យមាម្ហសេ
យេ ច តត្ថ វិជានន្តិ តតោ សម្មន្តិ មេធគា ។

ជន​ទាំង​ឡាយ​ដទៃ (ក្រៅ​អំពី​បណ្ឌិត) តែង​មិន​ដឹង​ខ្លួន​ថា​យើង​ទាំង​ឡាយ​នឹង​វិនាស​ក្នុង​កណ្តាល​នៃ​ពួក​នេះ ដូច្នេះ​ឡើយ​ចំណែក​ជន​ទាំង​ឡាយ​ណា​ក្នុង​ពួក​នេះ ដឹង​ខ្លួន​ថា យើង​ទាំង​ឡាយ​នឹង​វិនាស​ក្នុង​កណ្តាល​នៃ​ពួក​នេះ ដូច្នេះ ការ​ឈ្លោះ​ប្រកែក​ទាំ​ង​ឡាយ រមែង​រម្ងាប់​អំពី​ជន​ទាំង​ឡាយ​នោះ ។

រូបភាពប្រតិដ្ឋចេញពីបញ្ញាសិប្បនិម្មិត Bing A.I. សរសេរ Prompt ដោយ លឹម វិរិយា
រូបភាពប្រតិដ្ឋចេញពីបញ្ញាសិប្បនិម្មិត Bing A.I. សរសេរ Prompt ដោយ លឹម វិរិយា

រឿងរ៉ាវក្រោយឆាក

ជីវិតមនុស្សគ្រប់រូប សុទ្ធតែមាន #រឿងរ៉ាវក្រោយឆាក

សម្បករឿងខាងក្រៅដែលយើងមើលឃើញនៅតាមកញ្ចក់ទូរទស្សន៍ នៅលើឆាកល្ខោនសម្ដែង នៅក្នុងកំណត់ហេតុឯកសារ ឬខ្សែអាត់រូបភាព ក្នុងបណ្ដាញសង្គម អ៊ីនធើណិត មិនទាន់អាចបញ្ជាក់ពីសភាពពិតរបស់តួអង្គណាម្នាក់បានឡើយ។

មនុស្សខ្លះដែលយើងតិះដៀលថាអាក្រក់ជួជាតិ ប្រហែលជាមានជីវិតដ៏លំបាកវេទនាពីខាងក្រោយ។ មនុស្សខ្លះដែលយើងលើកសរសើរថាអស្ចារ្យរុងរឿង ប្រហែលជាមានតំណក់ទឹកភ្នែករាប់ម៉ឺនស្រក់ចុះជោកខ្នើយស្ទើរមិនលស់ពេល ក៏ថាបាន។ មនុស្សខ្លះដែលយើងឱនក្បាលគោរពស្ទើរតែក្រាបដល់ដី ប្រហែលជាតាមពិតទៅ គេនោះហើយជាជនបង្កប់ក្នុងការជិះជាន់ កេងប្រវញ្ច បោកប្រាស់ រំលោភបំពានមនុស្សដទៃទៀតរាប់លែងអស់ ក៏ថាបានដែរ។

ឃើញរូបរាង មិនស្មើបានហិតក្លិន បានដឹងក្លិន មិនស្មើបានភ្លក្សរសជាតិ បានភ្លក្សរសជាតិ មិនស្មើបានពិសោធគុណភាពក្នុងរសនោះឡើយ។ រសជាតិដែលនាំទៅដល់ការសង្គ្រោះ តែងតែល្វីងជូរចត់ដូចជាគ្រាប់ស្លែង ពិបាកលេបណាស់។ រសជាតិដែលផ្អែមត្រជាក់ ច្រើនតែនាំទៅដល់ភាពចុះខ្សោយនៃសុខភាពរាងកាយ ចិត្តគំនិត ស្មារតី និងប្រាជ្ញា។ ចាស់បុរាណប្រដូចទៅនឹង ស្ករ និង បណ្ដូលពេជ្រ។

ដូច្នេះហើយ ទើបបានជាបុគ្គលពាល រមែងចូលចិត្តយកភាពទន់ផ្អែមត្រជាក់ ធ្វើជាអន្ទាក់ សម្រាប់បោកបញ្ឆោតឱ្យគេជឿទុកចិត្ត រហូតដល់អាចប្រមែប្រមូលបាននូវលាភសក្ការៈផ្សេងៗពីអ្នកដទៃ ក្នុងការញាំងប្រយោជន៍ផ្ទាល់ខ្លួន។

គ្រប់យ៉ាង សុទ្ធតែមានរឿងពិតបង្កប់ពីក្រោយ!

——–

វិរិយា🌸

អង្គារ ៧កើត ខែមិគសិរ ឆ្នាំថោះ បញ្ចស័ក ព.ស. ២៥៦៧ ត្រូវនឹងថ្ងៃទី ១៩ ខែធ្នូ គ.ស. ២០២៣

មតិឆ្លើយតបខ្លះទាក់ទងនឹងសង្គ្រាមសៀវភៅក្រោយព្រឹត្តិការណ៍ទិវាអំណានជាតិលើកទី១០ នៅកម្ពុជា

ដើម្បីបញ្ចៀសនូវទំនាស់ផ្នត់គំនិតទាក់ទងនឹងសៀវភៅ សូមសំណូមពរអ្នកនិពន្ធ អ្នកបោះពុម្ព អ្នកផលិតសៀវភៅ មេត្ដា សរសេររំលេចដាក់លើក្របមុខក្រោយ ឱ្យច្បាស់ៗពីកម្រិតអ្នកអានផង។

ឧទាហរណ៍ សៀវភៅនេះសម្រាប់កុមារ, សៀវភៅនេះសម្រាប់ក្មេងជំទង់និងយុវវ័យ, សៀវភៅនេះសម្រាប់អ្នកប្រាជ្ញបណ្ឌិត អ្នកស្រាវជ្រាវផ្នែកចិត្តវិទ្យា ទស្សនវិជ្ជា សាសនា ភូមិសាស្ត្រនយោបាយ បុរាណវិទ្យា វប្បធម៌ អារ្យធម៌ ម្ហូបអាហារ ក្បាច់គុន ក្បាច់រាំ ។ល។ និង ។ល។

សូម្បីតែប្រភេទប្រលោមលោក ក៏អ្នកនិពន្ធ គួរបញ្ជាក់ដែរថា តើវាជាប្រលោមលោកស៊ើបអង្កេត ឬ ប្រលោមលោកច្នៃប្រតិដ្ឋ ឬ ប្រលោមលោកមនោសញ្ចេតនាផ្អែកលើរឿងពិត (របស់បុគ្គលល្បីណាមួយ) ឬ ជារឿងប្រតិដ្ឋតាមភាពស្រមើស្រមៃអ្នកនិពន្ធជាដើម។ បើជាប្រភេទ 18+ ក៏ត្រូវតែបញ្ជាក់ផងក្រែងមានអាណាព្យាបាលទិញយកឱ្យកូនក្មួយបានឃើញ នឹងប្រុងប្រយ័ត្នទុកមុន។ ហើយប្រសិនបើ មិនយល់ទាស់ទេ គួរតែដាក់ប្រវត្ដិរូបអ្នកនិពន្ធឱ្យច្បាស់នៅលើក្រប ត្រង់ណាដែលអ្នកអានអាចដឹងជាមុនថា អ្នកនិពន្ធជាអ្នកណា មកពីណា អាយុប៉ុន្មាន។ ធ្វើដូច្នេះ អ្នកទិញអាន ងាយនឹងសម្របជាមួយចំណេះដឹងអ្នកនិពន្ធ។ តែបើចង់ធ្វើជាជនអនាមិក ក៏មិនថ្វី ព្រោះមានមាតិកាខ្លះ ប្រសិនបើវារសើបខ្លាំងទាក់ទងនឹងសង្គម នយោបាយ ស្រុកទេស ដែលអ្នកនិពន្ធកំពុងរស់នៅ និងគិតថាគ្មានសុវត្ថិភាពសម្រាប់ការបោះពុម្ពផ្សាយ គាត់ក៏មានសិទ្ធិលាក់ខ្លួន លាក់ប្រវត្តិបានដែរ ដោយបញ្ចេញត្រឹមងារប៉ុណ្ណោះ។ ខ្ញុំនេះ ចូលចិត្តអានប្រភេទសៀវភៅដែលអ្នកនិពន្ធលាក់មុខណាស់ ព្រោះអ្វីដែលបានអាន ច្រើនជាការពិត។

ខ្ញុំអាយុលើសពីសែទៅហើយ ខ្ញុំច្បាស់ជាអានមិនសូវជក់ចិត្តដិតអារម្មណ៍ទេ ប្រសិនបើជាស្នាដៃរបស់ក្មេងអាយុខ្ទង់ម្ភៃឆ្នាំ។ ដោយសារអ្វី? ព្រោះផ្នត់គំនិត ចំណេះដឹង បទពិសោធជីវិតរបស់អ្នកសរសេរ នៅក្មេងខ្ចីជាងអ្វីដែលខ្ញុំធ្លាប់ដឹង។ ប៉ុន្តែ ពេលខ្លះខ្ញុំនៅតែទិញ ដើម្បីទុកឱ្យកូនៗ ឬក្មួយៗរបស់ខ្ញុំបានអាន ឬអាចថាទុកតាំងក្នុងទូជាអនុស្សាវរិយ៍ផង និងជាការលើកទឹកចិត្តដល់អ្នកនិពន្ធវ័យក្មេងៗស្រករនឹងកូនៗខ្ញុំ គ្នាមានទឹកចិត្តខំប្រឹងរឹតតែខ្លាំងឡើង។

ជួនកាលក៏សាកល្បងអានដែរ ដើម្បីស្ទាបស្ទង់ថា ក្មេងម្នាក់ហ្នឹង មានកម្រិតនៃការសរសេរប៉ុនណា ឬបើទោះបីជាវា ជាស្នាដៃរបស់ក្មេងពិតមែន អាចថាគេបានលើកយករឿងខ្លះក្នុងសង្គមផ្សេងមួយទៀត ដែលមនុស្សក្បាលកញ្ចាស់ដូចខ្ញុំនេះ បែរជាមិនធ្លាប់បានដឹងទៅវិញក៏មានដែរ។

ពេលខ្លះខ្ញុំស្រលាញ់អ្នកនិពន្ធ គឺខ្ញុំនឹងទិញអាន ដើម្បីស្វែងរកមើលកំហុស ដើម្បីជួយស្ថាបនាអ្នកនិពន្ធនោះ ព្រោះឯកទេសខាងចាប់កំហុសក្នុងអត្ថបទ ជាជំនាញនិងដុង ដែលទេវតាប្រទានឱ្យខ្ញុំ!

ជាធម្មតា ទេពកោសល្យអ្នកនិពន្ធម្នាក់ៗ យើងអាន ត្រឹមតែពីរបីទំព័រខាងដើម គឺយើងដឹងហើយថា កម្រិតយើងស័ក្ដិសមនឹងសៀវភៅនោះដែរឬអត់។ សៀវភៅភាគច្រើន ដែលខ្ញុំបានជួប មិនសូវមានទេ នូវការបញ្ជាក់ដូចដែលរៀបរាប់ពីខាងលើ។ នោះហើយដែលជាហេតុបណ្ដាលឱ្យអ្នកទិញឬអ្នកអានខ្លះ ខកចិត្ត និងបញ្ចេញប្រតិកម្មអវិជ្ជមានចំពោះអ្នកនិពន្ធ ឬស្មេរ។

ការបញ្ជាក់អត្ដសញ្ញាណសៀវភៅ មិនមែនមានផលល្អចំពោះតែអ្នកទិញ អ្នកអាន តែម្យ៉ាងទេ វាក៏ជួយសម្រួលដល់ ម្ចាស់ហាងសៀវភៅ អ្នកគ្រប់គ្រងបណ្ណាគារ អ្នកគ្រប់គ្រងបណ្ណាល័យ ក្នុងការរៀបចំទុកដាក់ ប្រភេទសៀវភៅ ទៅតាមកម្រិតអ្នកអានផងដែរ។

ហើយបើអាច សូមអង្វរចុះណា ដាក់លេខកូដ ISBN (International Standard Book Number) ឱ្យបានគ្រប់ៗគ្នាផង អាណិតបណ្ណារក្ស! បើចង់ដឹង ចង់បាន សូមទាក់ទងទៅខាងសមាគមអ្នកនិពន្ធខ្មែរទៅ គេនឹងប្រាប់ហើយថាគួរធ្វើម៉េចដើម្បីបានមកនោះ។

រឿងសៀវភៅ វាមិនខុសគ្នាពីមាតិកា វិដេអូ ក្នុងទូរទស្សន៍ទេ។ ភាពយន្តភាគ ល្ខោនភាគ រឿងកំប្លែង កម្មវិធីកម្សាន្ដ មានអ្នកតាមដានច្រើនឥតគណនា មិនថាតែខ្មែរយើងទេ និន្នាការនេះ គឺដូចគ្នានៅទូទាំងពិភពលោក ព្រោះមាតិការប្រភេទនោះ ធ្វើឱ្យអ្នកតាមដានទស្សនា ឥតប្រើខួរក្បាលសម្រាប់គិតទេ ផ្ទុយទៅវិញ គឺវានាំភាពសប្បាយរីករាយ។

ហើយវាក៏មិនខុសអីពីការជួបជជែកពិភាក្សាគ្នាដែរ គ្មានជំនួបណាដែលសប្បាយជាងនិយាយដើមគេទេ។ ព្រោះការនិយាយដើមគេ ឥតចាំបាច់មាន “ខួរ” ក៏បានដែរ ឱ្យតែបានដឹងរឿងយកមកនិយាយទៅ ដឹងតែសប្បាយហើយ។ វាខុសពីការជួបគ្នា ដើម្បីពិភាក្សាពីគំនិត ពីយុទ្ធសាស្ត្រផ្សេងៗ ក្នុងការសម្រេចផែនការអ្វីមួយ។

សំណួរ៖ តើលើលោកនេះ មាននរណាដែលចូលចិត្តចង់គិតឱ្យ “ឈឺក្បាល” រាល់ថ្ងៃដែរទេ? ចម្លើយ៖ គឺមាន! នោះគឺ “អ្នកប្រាជ្ញ”។ អ្នកប្រាជ្ញ ប្រើពេលវេលាស្ទើរពេញមួយជីវិត ដើម្បីការត្រិះរិះពិចារណា វិភាគ វែកញែក រកហេតុ រកផល ដើម្បីស្រាយបញ្ជាក់នូវបញ្ហារួមរបស់មនុស្សជាតិទូទៅ។ ប៉ុន្តែ សួរថាអ្នកប្រាជ្ញមានច្រើនទេ? មិនច្រើនប៉ុន្មានទេ!ក្នុងចំណោមមនុស្សរាប់លាននាក់ មានអ្នកប្រាជ្ញដុះចេញត្រឹមតែ១នាក់ឬកន្លះនាក់ប៉ុនហ្នឹងឯង។

មកដល់ត្រឹមនេះ សង្ឃឹមថា ប្រិយមិត្តក្នុងពិភពសៀវភៅ មិនថាអ្នកនិពន្ធ, អ្នកបកប្រែ, អ្នករៀបរៀង, អ្នកបោះពុម្ព, អ្នកផលិត, អន្តរការី (អ្នកកួកជេ), ឬអ្នកតំណាងសៀវភៅណានោះទេ ឱ្យតែសៀវភៅបានបោះពុម្ពផ្សាយឡើងជាភាសាខ្មែរ សូមជួយគាំទ្រគ្នាផង ដើម្បីជំរុញវិស័យអប់រំយើងឱ្យបានរឹតតែទូលាយឡើង។

ប្រទេសជាតិយើង នឹងខ្លាំង ប្រសិនបើពលរដ្ឋគ្រប់ៗរូប ស្រលាញ់ការអានសៀវភៅ បើទោះបីជាវាជាប្រលោមលោកស្នេហា អូនស្រលាញ់បង បងស្រលាញ់អូន ក៏ដោយចុះ! អូខេ?

———

វិរិយា 🌸

២០ ធ្នូ ២០២៣

អារក្ខរក្សា (កំណាព្យបទព្រហ្មគីតិ)

អារក្ខបក្សបិសាច​ វាអង់អាច   ឥតខ្លាចអ្វី

មានចិត្តអន្យតិរ្ថិយ ស៊ីចង្រៃ  ជាអាហារ។

វាចូលចិត្តបំផ្លាញ អំណាចក្រាញ ពាសរដ្ឋា

បំពុលមនុស្សា ឱ្យមរណា ព្រោះស្រាល្បែង។

អារក្ខស្ដេចនរក ចិត្តគម្រក់  ឥតកោតក្រែង

នរណាវក់ស្រាល្បែង ច្បាស់វាក្លែង  បោកឱ្យខ្ចាត់។

វាចូលចិត្តបឺតឈាម ហើយអង្កៀម ជីវិតសត្វ

នរណាមិនប្រយ័ត្ន ច្បាស់ជាបាត់  ទាំងព្រលឹង។

អារក្ខមានមន្តរិស្ដ របៀនគ្រឹះ យ៉ាងមាំរឹង

គឺចេះខាបព្រលឹង អ្នកស្រវឹងឱ្យមរណា។

ជាតិមួយមានគេដឹក នាំឈ្លក់ទឹក ស្រវឹងស្រា

ដូចត្រូវបណ្ដាសា រស់ខ្លោចផ្សា រយពាន់ឆ្នាំ។

——

វិរិយា 🌸

ថ្ងៃព្រហស្បតិ៍ ៩កើត ខែមិគសិរ ឆ្នាំថោះ បញ្ចស័ក ព.ស. ២៥៦៧ ត្រូវនឹងថ្ងៃទី ២១ ខែធ្នូ គ.ស. ២០២៣

តម្លៃនៃជីវិតមនុស្សនៅកម្ពុជា

គ្រប់ពេលដែលខ្ញុំធ្វើដំណើរនៅលើដងផ្លូវសាធារណៈ ហានិភ័យនៃការរស់រានមានជីវិតរបស់ខ្ញុំ គឺនៅសល់តែ ៥០% ប៉ុណ្ណោះ។ ការប្រុងប្រយ័ត្ន មិនមែន ត្រឹមតែគោរពច្បាប់ចរាចរណ៍តែម្យ៉ាងនោះទេ ប៉ុន្តែត្រូវប្រុងស្មារតីក្នុងការគេចចេញឱ្យបានលឿនរហ័សពីអ្នកបើកបរផ្សេងដែលធ្វេសប្រហែស។ អ្នកទាំងនោះ ប្រហែលជាបើកបរដោយភាពស្រវឹងជោកជាំ ដែលបណ្ដាលពីឥទ្ធិពលស្រា ឬថ្នាំញៀន។ ពេលឆ្លងភ្លើងបៃតងម្ដងៗ ក៏ត្រូវតែប្រយ័ត្ន ព្រោះថាពេលខ្លះ មានអ្នកមកកាត់ទទឹងផ្លូវដែលមិនគោរពភ្លើងសញ្ញា។ ពេលឆ្លងផ្លូវបំបែកម្ដងៗ សុខចិត្តធ្វើជាអ្នកចាញ់រហូត រង់ចាំឱ្យអ្នកព្រហើនកោងកាច បានចេញទៅមុនអស់។

ដោយសារតែហេតុនេះហើយ ទើបខ្ញុំមិនដែលហ៊ានបណ្ដោយកូនៗបើកបរម៉ូតូកង់ខ្លួនឯងនៅលើដងផ្លូវនៅក្នុងស្រុកខ្មែរទេ បើទោះជាពួកគេធំៗអស់ទៅហើយក្ដី។ ខ្ញុំជូនកូនដោយផ្ទាល់តាំងពីតូចដល់ធំពេញវ័យ រហូតដល់អ្នផងពេបជ្រាយថាថ្នមកូនហួសហេតុពេក។ មិនមែនខ្ញុំមិនហត់នឿយទេ ប៉ុន្តែព្រោះក្ដីបារម្ភមួយនេះ។ ហេតុអ្វីបានជាជីវិតមនុស្សនៅលើដងផ្លូវហាក់ដូចជាថោកខ្លាំងម្ល៉េះ?

មនុស្សពូកែៗ មានសមត្ថភាព ជាធនធានដ៏កម្ររបស់ប្រទេសជាតិ ដែលគួរទទួលបានការថ្នាក់ថ្នម លើកតម្កើងនិងថែរក្សា បែរមកត្រូវបាត់បង់ជីវិតយ៉ាងអណោចអធម៌ ដូចជាសត្វឆ្កែឆ្មានៅលើដងផ្លូវ ដោយសារជនបង្កដែលប្រព្រឹត្ដអបាយមុខ គឺការសេពគ្រឿងស្រវឹង ដែលជាការហាមឃាត់យ៉ាងដាច់ខាតពីព្រះគ្រប់សាសនាក្នុងលោក។ ហេតុអ្វីដែលប្រទេសជាតិមួយ ហូរហៀរទៅដោយងារថា បណ្ឌិត រាប់ចាប់តាំងពីក្បាលម៉ាស៊ីនកំពូល ដល់មន្ត្រីតូចតាចផងនោះ បែរជាបណ្ដោយឱ្យប្រទេសជាតិខ្លួនឯង ត្រូវបានបំផ្លិចបំផ្លាញឱ្យខ្ទេចខ្ទីអស់ ដោយសារតែអំពើពាលាអាវាសែអស់ទាំងនេះ?

វាដូចជាល្មមដល់ពេល វះកាត់ជំងឺមហារីកនៃសង្គមមួយនេះចោលហើយ! នៅស្ដាយសាច់ស្អុយមួយដុំហ្នឹងដល់ណាទៀត? បើវាជាសាច់ដែលនាំមកនូវតែការឈឺចាប់ និងការបំផ្លាញឥតល្ហែបែបនេះ?

ទោះក្នុងកាលៈទេសៈណាក៏ដោយ ខ្ញុំនៅតែរក្សាជំហរក្នុងការប្រឆាំងជាដាច់ខាតនឹងរបៀបដឹកនាំប្រទេស ដែលអនុញ្ញាតឱ្យមានការផលិតនិងផ្សព្វផ្សាយគ្រឿងស្រវឹង ដែលជាអបាយមុខបំពុលសង្គម និងសម្លាប់មនុស្សជារៀងរាល់ថ្ងៃ។ ខ្ញុំសូមថ្កោលទោស ដល់ជនទាំងឡាយណា ដែលបានចូលគាំទ្រ លើកតម្កើង គ្រឿងស្រវឹង ទោះជាដោយផ្ទាល់ ឬដោយប្រយោល។ កុំរង់ចាំរហូតដល់ថ្ងៃមួយដែលកូនៗចៅៗរបស់លោកអ្នក ដេកស្ដូកស្ដឹងនៅពីក្រោមកង់រថយន្ដរបស់ជនប្រមឹក ទើបភ្ញាក់ខ្លួន! សូមភ្ញាក់រឭកឱ្យឆាប់ៗឡើង…… ប្រទេសជាតិយើងកំពុងស្ថិតនៅមាត់ជ្រោះនៃមរណៈគ្រប់វិនាទី!

——

សូមគ្រប់គ្នារក្សាសីល៥ ឱ្យបានខ្ជាប់ខ្ជួន

១- បាណាតិបាតា វេរមណីសិក្ខាបទំ សមាទិយាមិ

ប្រែថា៖ ខ្ញំព្រះករុណាសូមសមាទាននូវសិក្ខាបទ គឺចេតនាជាហេតុវៀរចាក​កិរិយាធ្វើសត្វមានជីវិតឱ្យធ្លាក់ចុះគន្លង គឺសម្លាប់សត្វ។

២- អទិន្នាទានា វេរមណីសិក្ខាបទំ សមាទិយាមិ

ប្រែថា៖ ខ្ញំព្រះករុណាសូមសមាទាននូវសិក្ខាបទ គឺចេតនាជាហេតុវៀរចាក​កិរិយាកាន់យកនូវវត្ថុដែលគេមិនបានឱ្យដោយកាយ ឬដោយវាចា។

៣- កាមេសុ មិច្ឆាចារា វេរមណីសិក្ខាបទំ សមាទិយាមិ

ប្រែថា៖ ខ្ញំព្រះករុណាសូមសមាទាននូវសិក្ខាបទ គឺចេតនាជាហេតុវៀរចាក​កិរិយាប្រព្រឹត្តខុសក្នុងកាមទាំងឡាយ។

៤- មុសាវាទា វេរមណីសិក្ខាបទំ សមាទិយាមិ

ប្រែថា៖ ខ្ញំព្រះករុណាសូមសមាទាននូវសិក្ខាបទ គឺចេតនាជាហេតុវៀរចាក​កិរិយាពោលនូវពាក្យកុហក។

៥- សុរាមេរយមជ្ជប្បមាទដ្ឋានា វេរមណីសិក្ខាបទំ សមាទិយាមិ

ប្រែថា៖ ខ្ញំព្រះករុណាសូមសមាទាននូវសិក្ខាបទ គឺចេតនាជាហេតុវៀរចាក​ហេតុជាទីតាំងនៃសេចក្តីប្រមាទ គឺផឹកនូវទឹកស្រវឹង គឺសុរា និង មេរ័យ។

សៀវភៅរាជនីសំឡេងមាស “រស់ សេរីសុទ្ធា”

រូបភាពសម្ដែងដោយ កញ្ញា ឃួង អាទិយ៉ា អ្នកគាំទ្រវណ្ណកម្មសៀវភៅរាជនីសំឡេងមាស

ខ្ញុំសូមអនុញ្ញាតពេលវេលាមួយសន្ទុះ ដើម្បីបង្ហាញជូនប្រិយមិត្តនូវសៀវភៅ ដ៏អស្ចារ្យមួយប្រភេទ ដែលទើបតែមានជាលើកដំបូងនៅកម្ពុជា។ លោកអ្នកធ្លាប់ជួបទេ? អានសៀវភៅ! ប៉ុន្តែទទួលអារម្មណ៍ដូចជាទស្សនាខ្សែភាពយន្ត។ នេះជាសៀវភៅប្រលោមលោករូបភាព ដែលសាច់រឿងខាងក្នុងយកលំនាំតាមជីវិតរបស់ រស់ សេរីសុទ្ធា តារាចម្រៀងខ្មែរដ៏ល្បីល្បាញដែលមានកំណើតពីខេត្ដបាត់ដំបង។ គ្មានជនជាតិខ្មែរណាដែលថាមិនធ្លាប់ដឹងពីសំឡេងរបស់គាត់ទេ ទោះជាស្ថិតនៅក្នុងវ័យណាក៏ដោយ។

 “រស់​ សេរីសុទ្ធា” ត្រូវបានប្រសិទ្ធងារ ថាជា “រាជនីសំឡេងមាស” ដែលងារនេះត្រូវបានដាក់ជូនដោយ “ព្រះករុណាសម្ដេចនរោត្ដមសីហនុ” ក្នុងអំឡុងពេលដែលកេរ្តិ៍ឈ្មោះរបស់គាត់កំពុងឡើងដល់កម្រិតកំពូលក្នុងចុងទសវត្សរ៍ ១៩៦០ និង ដើមទសវត្សរ៍ ១៩៧០។

រូបភាពពីទំព័រហ្វេសប៊ុគផ្លូវការរបស់រាជនីសំឡេងមាស https://www.facebook.com/thegoldenvoicemovie

តើសៀវភៅប្រលោមលោករូបភាព រាជនីសំឡេងមាស ដែលមានភាសាអង់គ្លេសដាក់ថា The Golden Voice មានលក្ខណៈពិសេសអ្វីខ្លះ?

ភាពពិសេសមួយរបស់សៀវភៅរាជនីសំឡេងមាស ដែលខ្ញុំអត់ទ្រាំមិនសរសើរមិនបាននោះ គឺ សៀវភៅនេះ មិនមានអក្សរច្រើនដើម្បីអាននោះទេ។ ផ្ទុយទៅវិញ គ្រប់ទំព័រ មានសុទ្ធតែឈុតរូបភាពគំនូរផាត់ពណ៌ ដែលជាហេតុធ្វើឱ្យអ្នកអានសប្បាយរីករាយក្នុងអំណាន។

 រូបភាពច្រើនជាងអក្សរបែបនេះ គឺជាសិល្បៈមួយប្រភេទដែលអាចអន្ទងចិត្តកុមារ ដែលទើបតែរៀនចេះអានអក្សរ ឱ្យជក់ចិត្តដូចគ្នាដែរ។ មានន័យថា សៀវភៅនេះអាចអានបានងាយស្រួល តាំងពីមនុស្សចាស់ៗរហូតដល់កុមារតូចៗ។ ហើយបើកុមារតូចមើលរូបភាពនិងអានអក្សរហើយនៅមិនយល់ មនុស្សចាស់ក៏ងាយនឹងពន្យល់ឱ្យក្មេងឆាប់យល់បានរហ័ស។

កញ្ញា ឃួង អាទិយ៉ា អង្គុយអានសៀវភៅប្រលោមលោករូបភាព រាជនីសំឡេងមាស ក្នុងគេហដ្ឋានរបស់នាង ឯខេត្តសៀមរាប

ក្រៅពីនោះ សៀវភៅប្រលោមលោកឆាករូបភាព រាជនីសំឡេងមាស មានលេខកូដសម្រាប់អ្នកអាន អាចផ្ទៀងផ្ទាត់ចុចចូលស្ដាប់បទចម្រៀងសម័យដើមបានយ៉ាងងាយស្រួល តាមរយៈ QR Code និងសេចក្ដីណែនាំពីរបៀបស្កេនចូលស្ដាប់បទភ្លេងនៅទំព័រខាងដើម។ ដូច្នេះ ឃើញថា យើងអាចអានរឿងបណ្ដើរ ស្ដាប់សំឡេងចម្រៀងអមឈុតឆាកនៃសាច់រឿងនោះបណ្ដើរបាន។ ឈុតណាតួអង្គសប្បាយៗ យើងក៏ឮសូរបទចម្រៀងបែបសប្បាយៗញ័រញាក់កន្ត្រាក់អារម្មណ៍ ឈុតឆាកណាតួអង្គមានបញ្ហាកម្សត់ៗកើតឡើងក្នុងជីវិតគាត់ យើងក៏ឮសូរបទចម្រៀងបែបតម្អូញទួញសោក ធ្វើឱ្យយើងកម្សត់ចូលតួស្លុងទៅតាមសាច់រឿងដែរ។ បច្ចេកវិទ្យានេះ ធ្វើឱ្យអ្នកអានជក់ចិត្តដិតអារម្មណ៍ខ្លាំងជាងការអានសៀវភៅធម្មតាៗ។

កញ្ញា អាទិយ៉ា អានសៀវភៅប្រលោមលោកឆាករូបភាព រាជនីសំឡេងមាស នៅវេរ៉ង់ដាមុខផ្ទះ ឯខេត្តសៀមរាប

ខ្ញុំសូមផ្ដល់ជាមតិយោបល់ថា បងប្អូនជនជាតិខ្មែរយើង គួរតែមានសៀវភៅនេះ យ៉ាងហោចមួយក្បាល ជាឯកសារផង ជាឧបករណ៍សិល្បៈកំដរអារម្មណ៍ផង និងជាការចូលរួមលើកស្ទួយ មរតកចម្រៀងចាស់ៗដ៏មានតម្លៃរបស់ខ្មែរយើងផង ឱ្យស្ថិតនៅគង់វង្សជារៀងរហូត។ តាមរយៈសៀវភៅនេះ យើងអាចជួយឱ្យក្មេងជំនាន់ក្រោយ បានស្គាល់អតីតតារាចម្រៀងដ៏ល្បីរបស់កម្ពុជា ដែលពួកគេកន្លងមកបានឮតែសំឡេងច្រៀងក្នុងខ្សែអាត់ផ្សេងៗតែម្យ៉ាង។

ទម្រាំតែបានចេញជារូបរាងសៀវភៅនេះឡើងមកបាន មានរឿងរ៉ាវពីក្រោយឆាកច្រើនរាប់មិនអស់ ដែលក្នុងនោះ រនាំងឧបសគ្គខ្លះដោះចេញ ខ្លះនៅតែដោះមិនចេញ។ ទម្រាំមានសៀវភៅរាជនីសំឡេងមាសជាភាសាខ្មែរនេះឡើងមកបាន វាមិនមែនជាភាពងាយស្រួលឡើយ។ មានមនុស្សច្រើនណាស់ ទាំងខ្មែរ និងបរទេស ដែលបានចូលរួមចំណែកយ៉ាងសស្រាក់សស្រាំ ក្នុងការផ្ដល់ព័ត៌មានពាក់ព័ន្ធ ជាភ័ស្ដុតាង ជាសាក្សី។

រូបភាពយកពីទំព័រហ្វេសប៊ុគផ្លូវការ https://www.facebook.com/thegoldenvoicemovie

សៀវភៅនេះ លក់នៅក្នុងទីផ្សារប្រទេសកម្ពុជា តាមរយៈភ្នាក់ងារចែកចាយផ្សេងៗ ដូចជាបណ្ណាគារ និងទីផ្សារអនឡាញមួយចំនួន និងលក់ក្នុងតម្លៃធូរខ្លាំងមែនទែន ដើម្បីជួយសម្រួលដល់ជនជាតិខ្មែរដែលគោរពស្រលាញ់ រស់ សេរីសុទ្ធា មានលទ្ធភាពទិញអានបាន។

កាលពីទិញសៀវភៅនេះដំបូង ខ្ញុំគ្រាន់តែគិតថា ទិញសិនទៅជាជាងបានជួបអ្នកលក់ហើយ កុំឱ្យវាខាតជើង ក្រែងថ្ងៃក្រោយចង់បាន នាំពិបាករកទិញ។ ប៉ុន្តែ នឹកស្មានមិនដល់សោះថា ក្រោយពីបានអានចប់ ខ្ញុំបានកុម្ម៉ង់ទិញថែមចំនួន២ក្បាលទៀត សម្រាប់ជាអំណោយដល់ក្មួយៗរបស់ខ្ញុំបានអានដែរ។ ហើយខ្ញុំហាក់ដូចជាមោទនភាពប្លែកចំពោះស្នាដៃក្រុមការងារ The Golden Voice ទាំងអស់។

ជាចុងក្រោយ សូមអ្នកនិពន្ធ អ្នកដឹកនាំរឿង អ្នកបកប្រែ និងអ្នកតំណាងសៀវភៅគ្រប់ៗគ្នាដែលកន្លងមក បានចូលរួមផ្សព្វផ្សាយ ទទួលយកនូវការគោរព ស្រលាញ់ ពីខ្ញុំ ដោយភាតរភាព!

រូបភាពឈុតឆាក រស់ សេរីសុទ្ធា ច្រៀងថតដាក់ថាសចម្រៀង ដែលយកចេញពីក្នុងទំព័រមួយនៃសៀវភៅរាជនីសំឡេងមាស
រូបថតរបស់ខ្ញុំ កាន់សៀវភៅរាជនីសំឡេងមាស ថតក្នុងសួនច្បារមុខផ្ទះ
វិដេអូជាសំឡេង និងរូបភាព ដោយ លឹម វិរិយា

កោះកុងក្នុងអក្សរសិល្ប៍ (កំណាព្យបទ៨ព្យាង្គ)

ឱ! ខេត្តកោះកុង ខ្ញុំផុងបេះដូង

យល់សប្ដយល់សូង អន្ទងហៅជួប

ដប់ឆ្នាំផុតទៅ ឥលូវដល់ខួប

លេីកនេះវិលផ្គួប ចំនួបរឿងថ្មី។

ឱ! កោះកុងខ្មែរ ថែអក្សរសិល្ប៍

រឿងឃុនឆាងខិល រមិលភឹមស្រី

ឃុនផែនបែនបត់ ហត់នឹងទឹកដី

អាគមល្បាញល្បី ជួយស្រីមិនបាន។

ឱ! ភូមិចេតិយ នៅត្រេីយខាងលិច

ដងទង់រំលេច ពាក្យពេចន៍កល្យាណ

ទង់ព្រលឹងខ្មៅ ហៅសែនសាមាន្យ

ពិឃាតនាងបាន ច្រានដល់មរណ:។

ឃុនឆាងឃុនផែន ហៅសែនក្ដុកក្ដួល

សង្វេគរំជួល ឆួលឆាបអួលអាក់

ម្ចាស់បេះដូងភឹម បានត្រឹមហារស្លាក់

ទឹកភ្នែកសស្រាក់ ពូនផ្នូរភរិយា។

គិរីសាគរ នៅឈរម្នាក់ឯង

ថ្មបាំងឥតក្រែង វាលវែងរងា

មណ្ឌលសីមា ស្នេហាផ្ដន្ទា

ប៉ាក់ខ្លងឆ្លងគ្នា ហៀរហូរប្រវត្តិ។

ឱ! ពាមក្រសោប ឱបរឿងឈឺចាប់

និទានរ៉ាយរ៉ាប់ ប្រាប់មិនដែលហត់

ឃុនឆាងឃុនផែន ហៅសែនកម្សត់

រឿងព្រេងជូរចត់ កត់នៅកោះកុង។

——-

វិរិយា🌸

ថ្ងៃអាទិត្យ ៨កើត ខែអស្សុជ ឆ្នាំថោះ បញ្ចស័ក ព.ស. ២៥៦៧ ត្រូវនឹង ថ្ងៃទី២២ ខែតុលា គ.ស. ២០២៣

ចុចទីនេះ https://youtu.be/3nS4HZmnsmA?si=tebx7Cl7CDctO24C ដើម្បីស្ដាប់សំឡេងកំណាព្យ “កោះកុងក្នុងអក្សរសិល្ប៍”

ដំណើររឿងនៃការបំបែកនិកាយក្នុងពុទ្ធសាសនា

(ផែនការក្បត់ប្រឆាំងព្រះពុទ្ធ និងសង្ឃភេទ)

មុនពេលព្រះពុទ្ធចូលមហាបរិនិព្វាន គឺអំឡុងពេលដែលព្រះអង្គមានព្រះជន្ម ៧៣ ព្រះវស្សា ទេវទត្ត (Devadatta) ជាប្អូនជីដូនមួយ ដែលមានចិត្តច្រណែនឈ្នានីសព្រះអង្គតាំងពីតូចដល់ធំ បានរៀបចំផែនការក្បត់ ដើម្បីបំបែកបំបាក់សមាគមពុទ្ធសាសនាព្រះអង្គឱ្យបែកខ្ញែកជាច្រើនផ្នែក គោលដៅ ដើម្បីចង់ផ្ចាញ់ផ្ចាលព្រះអង្គផង និងចង់ដណ្ដើមតួនាទីរបស់ព្រះសម្ពុទ្ធ ផង ។ ទេវទត្ដ គិតថា បើអាចដណ្ដើមតួនាទីជាមេដឹកនាំពុទ្ធសាសនាបាន ខ្លួនគេក៏អាចក្លាយជាព្រះពុទ្ធបានដែរ។ ដូច្នោះហើយ ទេវទត្ត ដែលតែងតែមានចិត្តក្ដៅក្រហាយ បានព្យាយាម លួងលោម អូសទាញ ព្រះសង្ឃ ឱ្យចាកចេញពីព្រះពុទ្ធ ដោយបានអះអាងថា ខ្លួនមាន “សីលបរិសុទ្ធ” ជាងព្រះពុទ្ធ ហើយបានស្នើបញ្ញត្តិវិន័យតឹងរឹងជាងព្រះសម្ពុទ្ធ រាប់សិបដង។

នៅក្នុង គម្ពីរវិសុទ្ធិមគ្គ (Visuddhimagga) ដែលនិពន្ធដោយ ព្រះមហាថេរពុទ្ធឃោស: (Buddhaghosa) នៅសតវត្សទី ៤ នៃគ្រិស្តសករាជ បានបង្ហាញសេចក្ដីលម្អិត ដែលនឹងសង្ខេបជូនដូចខាងក្រោមនេះ ទាក់ទងនឹងសំណើសូមបញ្ញត្តសិក្ខាបទថ្មី ពីសំណាក់ទេវទត្ដ ដូចជា៖

*ប្រើប្រាស់ស្បង់ជីពរ ដែលបានដេរភ្ជិត ពីក្រណាត់រហែក

*ស្លៀកពាក់តែត្រៃជីវរម្យ៉ាងគត់

*និមន្តបិណ្ឌបាតតែម្យ៉ាងគត់ មិនត្រូវទទួលការនិមន្តឱ្យឆាន់ចង្ហាន់តាមផ្ទះឡើយ

*មិនត្រូវរំលងផ្ទះណាមួយ នៅពេលនិមន្តបិណ្ឌបាតឡើយ

*ឆាន់ចង្ហាន់តែនៅលើកំណាត់សំពត់ក្រាលអង្គុយ ដែលខ្លួនបិណ្ឌបាតបានដោយខ្លួនឯង

*ឆាន់តែចង្ហាន់ដែលមានក្នុងបាត្ររបស់ខ្លួនប៉ុណ្ណោះ

*ឆាន់តែត្រួយរុក្ខជាតិដុះក្នុងព្រៃ មិនឱ្យឆាន់សាច់ឡើយ

*មិនត្រូវទទួលភត្តាហារដទៃទៀតទាំងអស់

*រស់នៅទៀបគល់ឈើ និងនៅក្នុងព្រៃអស់មួយជីវិត មិនអាចនៅក្នុងកុដិ បានឡើយ

*គង់នៅកន្លែងតម្កល់សពឱ្យបានច្រើនតាមដែលអាចធ្វើបាន

*ត្រូវស្កប់ស្កល់ចំពោះទីកន្លែងស្នាក់នៅ ដែលខ្លួនរកឃើញ ខណៈបន្តនិមន្តត្រាច់រង្គាត់ពីកន្លែងមួយទៅកន្លែងមួយ

*សិងក្នុងឥរិយាបថអង្គុយ មិនត្រូវសិងដោយទម្រេតខ្លួនឡើយ។

ក្រោយពេលស្ដាប់ពាក្យស្នើសូមរបស់ទេវទត្ដរួចមក ព្រះពុទ្ធទ្រង់ត្រាស់ថា បើសិនជាភិក្ខុចង់គោរពតាមវិន័យបន្ថែមទាំងនេះ ក៏មិនមានបញ្ហាអ្វីដែរ។ ប៉ុន្តែវាមិនអាចប្រព្រឹត្តទៅបានទេ ក្នុងការតម្រូវឱ្យភិក្ខុគ្រប់អង្គមានកាតព្វកិច្ច អនុវត្តតាមវិន័យទាំងនេះ។

មានភិក្ខុជាច្រើន ដែលភិក្ខុទាំងនោះចូលមកបួស ដោយមានការជ្រោមជ្រែងពីព្រះបាទ អាជាតសត្ដុ (Ajatshatru) នៅក្នុងផែនការរបស់ទេវទត្ត ដើម្បីកៀរគរ យកធ្វើជាសាវ័កផ្ទាល់ខ្លួនឯងនាពេលក្រោយនោះ បានងើបឡើង ដើរចេញពីអារាមព្រះពុទ្ធ ទៅតាមទេវទត្តដើម្បីទៅបង្កើត និកាយផ្សេងមួយទៀតដែលគេជឿថាវាល្អបរិសុទ្ធជាង។

សព្វថ្ងៃ យើងអាចនឹងឮ ឬឃើញនៅមានសេសសល់ខ្លះៗ ក្រុមអ្នកបដិបត្តិសិក្ខាដ៏តឹងតែងនោះ ដែលគេហៅថា ពុទ្ធសាសនាមហាយាន។ ក្នុងលទ្ធិពួកមហាយាន ថ្វីត្បិតតែគេរឹតបន្ដឹងចំណុចខ្លះៗទាក់ទងនឹងចង្ហាន់ព្រះសង្ឃ (ឆាន់តែបន្លែ) មិនដើរបិណ្ឌបាត ហើយធ្វើកសិកម្មខ្លួនឯង ហាត់វិជ្ជាគុនហោះហើរដើរលើអាកាស ដើរលើទឹក សម្ដែងឫទ្ធានុភាពផ្សេងៗ ប៉ុន្តែ បែរជាធូរលុង ក្នុងចំណុចជាច្រើនផ្សេងទៀតទាក់ទងនឹងអភិសម្មាចារ្យ ទៅវិញ។

ទាញចេញពីរឿងរ៉ាវប្រវត្តិការណ៍ នៃការបំបែកសាសនាព្រះពុទ្ធ ពីក្រុមទេវទត្ដ បានបង្ហាញឱ្យយើងឃើញពីទឹកចិត្តមហាសប្បុរសធម៌របស់ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ ដែលព្រះអង្គមិនយកទោសអូសដំណើរ ហើយយោគយល់អធ្យាស្រ័យខ្ពស់ និងតែងតែតម្កល់ផ្នត់គំនិតនៃការគោរពសិទ្ធិមនុស្សជាសាកល ជាអាទិភាព គ្រប់ពេលវេលា។

ព្រះសម្ពុទ្ធ បើកទូលាយជានិច្ច សម្រាប់អ្នកដែលចង់ដាក់ទណ្ឌកម្មខ្លួនឯង ប៉ុន្តែសិក្ខាបទនានាដែលព្រះអង្គដាក់បញ្ញត្តិ ក៏នៅតែមានសុពលភាពស្របច្បាប់ មិនទាស់ខុសឡើយ សម្រាប់ភិក្ខុណាដែលមិនចង់បួសក្នុងសម្ពាធដ៏តឹងតែងពេក។ ព្រោះព្រះអង្គឈ្វេងយល់ដោយព្រះបញ្ញាញាណ ត្រាស់ដឹងថា មានតែផ្លូវកណ្ដាលប៉ុណ្ណោះ ទើបអាចជួយសង្គ្រោះគ្នានិងគ្នាទៅវិញទៅមកបាន វាគឺជាធម៌ឧបេក្ខា។

ប៉ុន្តែ គួរសោកស្ដាយជាពន់ពេកណាស់ ដែលបច្ចុប្បន្ន មនុស្សមិនយល់ពីសាសនាព្រះអង្គ បានព្យាយាមបំបែក ក្រុមឱ្យទៅជាលទ្ធិផ្សេងៗ ដែលវាជាន់ដាន ចូលទៅក្នុងគន្លងចាស់របស់ពួកហិណ្ឌូ ដែលព្រះអង្គបានចាកចេញផុតទៅហើយ។ ហើយអ្វីដែលរឹតតែបង្កជាវិនាសកម្មធំឡើង នៅក្នុងសង្គម គឺបរិស័ទ មិនសូវគោរពព្រះធម៌ (Dhamma) ដែលមានចែងក្នុងគម្ពីរថេរវាទ ទេ បែរជាគោរពលើកតម្កើង បុគ្គលជាបព្វជិតដែលជាមេដឹកនាំលទ្ធិទៅវិញ។ បើយើងប្រៀបធៀបឱ្យងាយយល់ គឺ ប្រៀបដូចអ្នកជំងឺ ដែលមិនព្រមជឿជាក់លើថ្នាំពេទ្យឬរូបមន្តព្យាបាលជំងឺទេ តែនាំគ្នាជឿជាក់លើកេរ្តិ៍ឈ្មោះល្បីល្បាញរបស់បុគ្គលជាវេជ្ជបណ្ឌិតទៅវិញ។

តាមពិតរឿងនេះ ងាយយល់ណាស់ បើសិនជាពុទ្ធបរិស័ទព្រមលើកយកគម្ពីរព្រះធម៌ដើមរបស់ព្រះសក្យមុនី គោតម មកសិក្សាឈ្វេងយល់។ មេរៀនព្រះពុទ្ធ ជាមេរៀនសម្រាប់យើងអាចរស់នៅចុះសម្រុងនឹងជីវិតខ្លួនឯង ហើយវាល្អប្រសើរជាង មេរៀនចិត្តសាស្ត្រ របស់គ្រូពេទ្យចិត្តវិទ្យាសម័យនេះរាប់ពាន់ដង បើអ្នកយកវាមកបដិបត្តិក្នុងជីវិតពិតប្រចាំថ្ងៃ។

_______________

***ឆ្លៀតក្នុងបរិបទនេះដែរ ខ្ញុំសូមអនុញ្ញាតពន្យល់បន្ថែមត្រង់បញ្ញត្តិចុងក្រោយ ថាហេតុអ្វីបានជា ព្រះពុទ្ធ មិនហាមឃាត់ការឆាន់សាច់? មូលហេតុ ព្រោះថា ព្រះសង្ឃជាអ្នកទទួលអាហារពីសិទ្ធាជ្រះថ្លា ពីការបរិច្ចាគរបស់អ្នកស្រុកភូមិ ដូច្នេះ គេប្រគេនអ្វី ដាក់អ្វី ត្រូវតែឆាន់របស់នោះ មិនអាចរើសតាមចិត្តបានឡើយ។ បើកាលណា បង្គាប់បញ្ជាថាត្រូវរៀបបែបនេះ ឬបែបនោះ វានឹងក្លាយជាការរំខានដល់សិទ្ធិស្វ័យសម្រេចរបស់អ្នកម្ចាស់ទានទៅវិញ ហើយអាចប្រឈមនឹងគេលែងជ្រះថ្លាក្នុងការធ្វើទាន។

ម្យ៉ាងទៀត ព្រះពុទ្ធក៏បានពន្យល់ដែរថា គ្រប់យ៉ាងអាស្រ័យលើចេតនាចិត្តរបស់អ្នកឱ្យនិងអ្នកទទួល។ បើសង្ឃអង្គណា ទទួលចង្ហាន់ជាសាច់សត្វ ដែលចេញមកពីបំណងគិតទុកមុនថាចង់ឆាន់សាច់ ឬ មានចេតនាធ្វើឱ្យអ្នកម្ចាស់ទានបានដឹងខ្លួនជាមុនក្នុងការសម្លាប់សត្វដើម្បីរៀបចង្ហាន់ ព្រះសង្ឃនោះនឹងមានទោស។

__________

***ការពន្យល់បន្ថែមរបស់សាវ័កព្រះពុទ្ធសម័យបច្ចុប្បន្ន

ការទទួលទានបន្លែ ក៏មិនមែនមានន័យថា អាចគេចផុតពីការសម្លាប់ជីវិតសត្វនោះទេ។ ដើម្បីបានបន្លែ យកមកជាអាហារមនុស្សនៅតែគេចមិនផុតពីការសម្លាប់ជីវិត ដែលរួមមានដូចជា សត្វជន្លេនក្នុងដី សត្វល្អិតនានា ដែលត្រូវបានបំផ្លាញដោយថ្នាំពុល ។ល។ ហើយ ការទទួលបន្លែតែម្យ៉ាង មិនបានឆ្លុះបញ្ចាំងនូវសីលបរិសុទ្ធ ឬ គុណធម៌របស់មនុស្សនោះទេ ដរាបណា ចេតនាចិត្តរបស់គេនៅតែជាប់ជំពាក់ទៅនឹងអកុសលធម៌ផ្សេងៗ។ មិនថាជាអ្នកតមសាច់ ឬ មិនតម យើងត្រូវរស់នៅប្រកបដោយ សីល ជាប្រចាំ។

________

វិរិយា 🌸

May be an image of 3 people and temple

See insights and ads

Boost post

All reactions:

3030

ដីទុកធ្វើផ្នូរ (កំណាព្យបទកាកគតិ)

នេះដីកេរឪ បន្សល់ទុកនៅ

អាពៅសង់ផ្ទះ ទទឹង៣ម៉ែត្រ

បណ្ដោយអស់ស្ទះ សង់រួចនឹងឈ្នះ

បេះដូងម៉ែក្មេក។

ឮតែគេថា បេីចង់រៀបការ

ទាល់មានផ្ទះដេក តូចក្ដីធំក្ដី

អាចផ្សំដំណេក ល្អជាងទៅដេក

ផ្ទះឪផ្ទះម៉ែ។

ប្លង់ផ្ទះចង្អៀត តែចិត្តមិនត្បៀត

ព្រោះវាមានស្នេហ៍ បេះដូងរីកធំ

ធំប៉ុនវាលស្រែ អាចរស់ល្ហេីយល្ហែ

ឥតប្រែប្រួលថ្វី។

ដីនេះពីដេីម ឪវាទុកផ្សេីម

ត្រៀមធ្វេីចេតិយ លុះកូនធំឡេីង

វាឥតចេះអី ចង់បានតែដី

យកទៅសង់ផ្ទះ។

ទម្រាំដឹងរឿង អាពៅចិត្តសឿង

វាចង់តែឈ្នះ វាមានសង្សារ

ចង់ការរូតរះ ម៉ែក្មេកវាលះ

សួរផ្ទះសម្បែង។

ពេលនេះរួចរាល់ ថ្ងៃការជិតដល់

វាអរមិនលែង អនាគតវា

ច្បាស់ជាខែងរ៉ែង សប្បាយហុយផ្សែង

ផ្ទះប៉ុនផ្នូរខ្មោច។

———

វិរិយា🌸

ថ្ងៃអង្គារ ១រោច ខែកត្តិក ឆ្នាំថោះ បញ្ចស័ក ព.ស. ២៥៦៧ ត្រូវនឹង ថ្ងៃទី២៨ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០២៣

រឿង សៀវភៅនាង

បុរសដ៏ស្រស់សង្ហាម្នាក់កំពុងរស់នៅក្នុងបន្ទប់អាថ៌កំបាំងមួយ នៃជ្រុងម្ខាងភពផែនដី លួចស្រលាញ់នារីដ៏ស្រស់សោភាម្នាក់យ៉ាងសម្បើមអស្ចារ្យ។ ជាញឹកញាប់នារីវ័យក្មេង ដ៏មានប្រជាប្រិយភាព និយមចូលចិត្តថតរូបក្របសៀវភៅ បង្ហាញម៉ូដសៀវភៅ បង្ហោះក្នុងបណ្ដាញសង្គមផ្សេងៗ ហាក់ដូចជាចង់បង្អួតពិភពលោកថា នាងស្រលាញ់ចូលចិត្តសៀវភៅហ្នឹងណាស់ ព្រមដោយសារជាអក្សរខ្លីៗ ភ្ជាប់ជាមួយផង។ នាងគ្រាន់តែសរសេរខ្លះៗពីសេចក្ដីសង្ខេបនៃសៀវភៅដែលនាងចម្លងចេញមកពីអារម្ភកថាអ្នកនិពន្ធ ដែលមានបោះពុម្ពស្រាប់លើក្រប ឬក្នុងទំព័រទី១ជាដើម។

ហ្វេនដ៏កម្សត់រូបនោះ ដោយហេតុតែស្រលាញ់នាងពេក គ្រប់ពេលដែលឃើញរូបថតសៀវភៅដែលនាងបង្ហោះបង្ហាញ គេតែងតែលបទិញស្ងាត់ៗ យកមកអានទាល់តែចប់ៗ… មិនមែនអានយកចប់លំៗទេ គឺអានយកឱ្យយល់ច្បាស់តែម្ដង ក្នុងគោលបំណងដើម្បីឈ្វេងយល់ពីខ្លឹមសារក្នុងសៀវភៅដែលម្ចាស់បេះដូងថ្លើមប្រមាត់គេពេញចិត្ត។ គេតែងគិតថា បើនាងចូលចិត្តអ្វី គេត្រូវតែព្យាយាមយល់ពីវត្ថុនោះដូចគ្នាដែរ ដើម្បីងាយស្រួលទាក់ទង ដណ្ដើមបេះដូងនាងនៅពេលក្រោយ។

៣ឆ្នាំកន្លងផុតទៅ ដែលនាងថតបង្ហោះសៀវភៅអប់រំ អស់ជាច្រើនក្បាល ក្នុងនោះរួមមានតាំងពីអក្សរសិល្ប៍បរទេស ប្រវត្តិសាស្ត្រ នយោបាយ សាសនា វប្បធម៌ ប្រលោមលោកស្នេហា បទស៊ើបអង្កេតពីអាថ៌កំបាំងធម្មជាតិ ហើយសៀវភៅប៉ុន្មានក្បាលចុងក្រោយ គឺជាសៀវភៅទស្សនវិជ្ជាអប់រំ និងលួងលោមផ្លូវចិត្តដ៏អស្ចារ្យមួយ ដែលបង្រៀនមនុស្សឱ្យរៀនរស់នៅម្នាក់ឯងដោយក្ដីរីករាយ និងសន្តិភាព។

គឺសៀវភៅចុងក្រោយនោះឯង ដែលគេ ចាប់ផ្ដើមមើលដឹងថា តាមការពិត “នាង” គ្រាន់តែជាអ្នកលក់សៀវភៅតាមហ្វេសប៊ុគធម្មតាម្នាក់ ជានារីល្ងីល្ងើម្នាក់ដែលចេះត្រឹមតែបង្ហោះរូបសៀវភៅ លក់អនឡាញស៊ីកុំមីស្យុងពីអ្នកផលិត តែមិនដែលអានសៀវភៅឱ្យចប់បានមួយក្បាលណាឡើយ។

មន្តស្នេហ៍ដែលនាងមាន… ទីបំផុតទៅ គេបានឈ្វេងយល់ដោយឯងៗថាវាត្រឹមតែជាសម្បករូបខាងក្រៅរបស់នាង វាលែងក្លាយជាទីទាក់ទាញតទៅទៀត សូម្បីតែប៉ុនល្អងធូលី……

គេឈប់តាមដាន ទំព័រផ្លូវការរបស់នាងទៀតហើយ… គេបានរស់នៅជាមួយភាពរឹងមាំពីខាងក្នុងខ្លួនយ៉ាងមានក្ដីសុខសុភមង្គល តាំងពីពេលនោះដរាបរៀងអើយ!

——–

វិរិយា🌸 (អ្នកនិពន្ធអត់ហាងឆេង)

កំណាព្យខ្មែរ ទស្សនវិជ្ជា និង ចំណេះដឹងទូទៅ